Czy kolej towarowa w Polsce niebawem doczeka się większej uwagi ze strony władz? Na ten moment trudno o tym przesądzać, jednakże Rafał Zahorski z Portu Szczecin zdradził, że Nadodrzanka będzie pierwszą linią kolejową w Polsce, która będzie miała priorytet intermodalny nad transportem pasażerskim. Przedstawiciel zarządu ds. rozwoju portu przedstawił również najbliższą przyszłość.
Rafał Zahorski był uczestnikiem debaty podczas IV Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego. W debacie poświęconej przepustowości i kosztom intermodalu opowiedział o planach wobec Portu Szczecin, a także Nadodrzanki.
Terminal kontenerowy nie do zatrzymania
Przedstawiciel Portu Szczecin nie krył zadowolenia z budowy kontenerowego terminalu głębokowodnego, wskazując, że już w 2030 roku Port Szczecin-Świnoujście dołoży trzecią kolumnę transportową w postaci transportu śródlądowego intermodalnego. Zapewnił, że sprawa jest już całkowicie dogadana po stronie polskiej i niemieckiej, a nasi zachodni sąsiedzi do tego czasu mają skończyć modernizację mostów, dzięki czemu staną się one wyższe i umożliwią właściwy transport.
– Nieprawda, że Niemcy są przeciwni terminalowi w Świnoujściu, bo wszystkie porty w Niemczech pytają nas, czy na pewno otworzymy ten terminal – oznajmił.
Dodał przy tym, że budowa ruszy w przyszłym roku i nikt jej nie zatrzyma. Zaprzeczył też, że Port chce wybudować drugi Hamburg, zdradzając, że celem jest osiągnięcie 1,5-2 mln TEU.
Nadodrzanka dla intermodalu?
Rafał Zahorski zaznaczył jednak, że najważniejszą rzeczą, by dało się odpowiednio korzystać z Portu, jest kolej. Zdradził przy tym, że po zmodernizowaniu Nadodrzanka, po konsultacjach z PKP PLK, do końca przyszłego roku przeciętna prędkość pociągów intermodalnych na trasie Świnoujście – Wrocław będzie wynosić 100 km/h, a minimalna długość pociągów 740 metrów.
Zebraną publiczność najbardziej poruszył jednak fakt dotyczący przyszłego zastosowania Nadodrzanki, która ma stawiać na pierwszym planie ruch towarowy.
–
Kiedy uda się Nadodrzankę zmodernizować, to ruszymy mocno z intermodalem. W lutym tego roku uzgodniliśmy, że Nadodrzanka będzie pierwszą linią w Polsce, która będzie miała priorytet intermodalny nad transportem pasażerskim. Pociągi będą jeździły według stałych rozkładów jak pociągi pasażerskie – zdradził Zahorski, wskazując, że obietnicę tę złożył mu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.